|
Nosztalgia modellezés, avagy hogyan is kezdődött... |
|
Az első modellemet hatodik szülinapomra kaptam a nagyszüleimtől. Ez egy kéttengelyes, DR hűtővagon
volt, de pálya és további modellek hiányában túl sokáig nem tartozott a kedvenc játékaim közé.
Aztán '82 karácsonyán történt, hogy a Jézuska meglepett egy Piko „startszettel”. Bugyikék, két tengelyes, feliratmentes tolatómozdony, két ércszállító vagonnal és az elengedhetetlen dilikörrel.
Mivel a vonatok iránti lelkesedésem már akkor is töretlen volt, a legnagyobb problémát az okozta, hogy
a „trafóban” szinte naponta kellett a két db góliát elemet cserélni. Kézenfekvő volt a megoldás, be kell szerezni a Piko katalógusban oly sokszor megcsodált FZ1-es trafót. Na ez az, ami nem is volt olyan egyszerű akkoriban.
Szombathelyi gyerek lévén szinte semmi esélyem sem volt erre, de szerencsére találtam egy kis boltocskát a belvárosban, ahol néha lehetett vasútmodelleket és kiegészítőket vásárolni. Fél évig gyűjtögettem a trafóra a zsebpénzemből, majd ismét fél év várakozás következett, míg a megrendelt árut végre kézbe vehettem. A következő karácsonyra meg is érkezett a búgó csoda egy újabb „startszett” társaságában, amiben egy gőzös volt két személykocsival. Innentől kezdve nem volt megállás a lejtőn.
Minden lehetőséget megragadtam, hogy bővítsem a gyűjteményemet. A beszerzések csúcspontja két MÁV Schicht Y kocsi volt 1985-ben. (Csak érdekességképpen: 89 Ft volt darabja) Azt hiszem - bár ez csak mostanában tudatosult bennem - akkor köteleztem el magam végleg a magyar modellek gyűjtése mellett.
|
Régi piko pályám 2D rajza
|
Mikor épp nem a modellekkel voltam elfoglalva, akkor a vasútállomáson tanulmányoztam közelről a nagyvasakat. Kedvencem természetesen Szergej elvtárs volt, de akkoriban ennek a kicsinyített mását beszerezni szinte lehetetlen vállalkozásnak tűnt. Így ló nincs, jó a szamár is alapon legalább egy Ludmillát szerettem volna a gyűjteményemben tudni. Ez azonban sajnos a hosszas kutatómunka és egy NDK-ban eltöltött nyaralás ellenére sem sikerült.
|
régi piko pályám 3D rajza
|
Készítettem viszont egy terepasztalt, melynek rekonstruált rajzát láthatjátok. A helyszűke és a beszerezhetetlen egyenes sínek hiánya miatt csak körbe-körbe vonatozásra volt alkalmas, de nagyon kedves emlékek fűződnek hozzá.
Aztán az évek múlásával csökkent a lelkesedés a modellezés iránt, fontosabb dolgok kerültek előtérbe, de a modellek nagy része viszonylag jó állapotban megmaradt az utókor számára. Ezeket a képeket a lehet megtekinteni.
És soha nem késő alapon, a napokban konkrét ígéretet kaptam egy barátomtól, hogy megszerzi nekem a 22 év óta hőn áhított Ludmillát….. |
|
|
|